Gdy sezon na rower dobiega końca – jak zakonserwować i przechować sprzęt
Zobacz oryginał czw., 09/11/2023 - 14:53Choć Listopad zdaje się być dla nas wyjątkowo delikatny – nie da się ukryć, że sezon zimowy już za pasem. Czy tego chcemy czy nie, wkrótce będziemy zmuszeni pożegnać się z przyjemnymi, ciepłymi promieniami słońca na kilka kolejnych miesięcy. Póki jednak zima odwleka swoje przybycie – miłośnicy jednośladów bawią się w najlepsze! Ci najwytrwalsi nie zsiadają z rowerów nawet, gdy zima przykryje ulice i ścieżki rowerowe grubą, białą pierzynką. Warto jednak pamiętać, że duża wilgoć oraz sól używana do posypywania ulic i chodników nie wpływa pozytywnie na żywotność naszego sprzętu. Wręcz przeciwnie – silnie potęguje korozję! Dlatego właśnie większość zapalonych rowerzystów, w obawie o sprzęt – ale także bezpieczeństwo i komfort jazdy – decyduje się odłożyć rower, w oczekiwaniu na upragnioną wiosnę. Jak przechować sprzęt, by zniósł zimę jak najlepiej?
Niech błyszczy!
Dosłownie – pierwszym krokiem jest oczywiście dokładne wyczyszczenie wszystkich zakamarków naszego roweru. Choć mycie pod ciśnieniem może wydawać się łatwą i kuszącą opcją, zdecydowanie lepiej jest poświęcić nieco więcej czasu by wyszorować go własnoręcznie. Użycie na przykład myjki samochodowej pod wysokim ciśnieniem, może zedrzeć lakier z ramy, bądź naruszyć opony.
Pamiętaj by dokładnie sprawdzić napęd, ramę, koła czy hamulce. Jeśli zdecydujesz się także na dokładne czyszczenie elementów, które są pokryte smarem – będziesz musiał ponownie je nasmarować! W przeciwnym wypadku, będzie to groziło poważną awarią sprzętu. Postaw także na profesjonalne preparaty przeznaczone do czyszczenia rowerów – są one przede wszystkim bezpieczne dla lakieru.
Odrobina smaru nie zaszkodzi
Niektóre części roweru, takie jak łożyska, zazwyczaj wymagają regularnego dokładania smaru. Inne natomiast – nie. Sprawdź dokładnie z jakich podzespołów składa się twój rower. Niektóre mechanizmy mogą występować w formie pakietów, zabudowanych i trudnych do demontażu. Inne natomiast są w pełni rozbieralnymi elementami, które wymagają nieco więcej uwagi. Jeśli zdecydujesz się zmyć wszystkie pyłki i drobinki piasku – a wraz z nimi warstwę smaru – pamiętaj by dokładnie sprawdzić komponenty, które wymagają ponownego nasmarowania. Takimi elementami są zazwyczaj napęd, łożyska czy gwinty. Warstwa smaru powinna być dość gruba, by skutecznie zabezpieczyć sprzęt przez wilgocią.
Do kupy!
Gdy rama pięknie lśni, łożyska cieszą się nową powłoką smaru, a łańcuch błyszczy bardziej niż srebrny naszyjnik – pora na złożenie wszystkiego z powrotem! należy pamiętać, że jeśli podczas czyszczenia siodełko zostało wyjęte, powinniśmy dokładnie osuszyć wszystkie elementy przed ponownym jego umieszczeniem. Ramy z zewnętrznej strony są zazwyczaj zabezpieczone przed wodą przez specjalny lakier. W środku jednak, jeśli znajdzie się woda, mogą one korodować.
Na dobry koniec
Jeśli rower jest gotowy do swojego snu zimowego, możemy pokusić się o użycie specjalistycznych impregnatów do rowerów. Zabezpieczą one dodatkowo ramę oraz kierowcę przed wilgocią.
A gdzie rower zimuje?
Punkt ostatni – ale najważniejszy! Nawet najlepsza konserwacja nie uchroni naszego sprzętu, jeśli pozostawimy go w srogich warunkach na kilka miesięcy. Garaże, piwnice czy co gorsza balkony, to miejsca narażone na wilgoć, cieknącą wodę i skrajne temperatury.
Rozwiązaniem w tej sytuacji są małe magazyny, w niskich cenach! Tak składowany pojazd nie będzie narażony na niskie temperatury, wilgoć czy też gryzonie – które lubują się w podjadaniu opon. Sprawdź ofertę magazynów Kangu i przezimuj swój rower z nami!
Artykuł Gdy sezon na rower dobiega końca – jak zakonserwować i przechować sprzęt pochodzi z serwisu .
Zaloguj się, żeby dodać komentarz.